STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH PRZEDSZKOLA CZTERY PORY ROKU

Preambuła


Dobro i bezpieczeństwo dzieci w Przedszkolu Cztery Pory Roku jest priorytetem wszelkich działań
podejmowanych przez pracowników przedszkola, stażystów, praktykantów i wolontariuszy na rzecz dzieci.
Przedszkole, realizując zadania, działa w ramach obowiązującego prawa, obowiązujących w nim
przepisów wewnętrznych oraz w ramach posiadanych kompetencji. Niedopuszczalne jest, by pracownik
przedszkola stosował wobec dziecka jakąkolwiek formę przemocy fizycznej czy psychicznej.

Niniejszy system ochrony dzieci przed krzywdzeniem określa: działania edukacyjne, profilaktyczne oraz
określa procedury interwencji zapobiegania krzywdzeniu dzieci, a w sytuacji gdy do krzywdzenia doszło-
określa zasady zmniejszenia rozmiaru jego skutków poprzez prawidłową i efektywną pomoc dziecku oraz
wskazuje odpowiedzialność osób zatrudnionych.

Standardy są szeroko promowane wśród całego personelu, rodziców i dzieci uczęszczających do
Przedszkola. Poszczególne grupy małoletnich są z poniższymi standardami aktywnie zapoznawane poprzez
prowadzone działania edukacyjne i informacyjne.

Podstawa prawna:

  • Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.),
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.),
  • Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359),
  • Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606),
  • Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 z późn. zm.),
  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. Poz. 1249),
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.),
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.),
  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) -art. 23 i 24,
  • Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).

Numery telefonów instytucji pomocowych:

Pomogą Ci:
  • Ośrodki pomocy społecznej – w sprawach socjalnych, bytowych i prawnych.
  • Powiatowe centra pomocy rodzinie – w zakresie prawnym, socjalnym, terapeutycznym lub udzielą informacji na temat instytucji lokalnie działających w tym zakresie w Twojej miejscowości.
  • Ośrodki interwencji kryzysowej i Ośrodki wsparcia – zapewniając schronienie Tobie i Twoim bliskim, gdy doznajesz przemocy domowej; udzielą Ci pomocy i wsparcia w przezwyciężeniu sytuacji kryzysowej, a także opracują plan pomocy.
  • Specjalistyczne ośrodki wsparcia dla osób doznających przemocy domowej – zapewniając bezpłatne całodobowe schronienie tobie i twoim bliskim, gdy doznajesz przemocy domowej, oraz udzielą kompleksowej, specjalistycznej pomocy w zakresie interwencyjnym, terapeutyczno-wspomagającym oraz w zakresie potrzeb bytowych.
  • Okręgowe ośrodki i lokalne punkty działające w ramach Sieci Pomocy Pokrzywdzonym Przestępstwem – zapewniając profesjonalną, kompleksową i bezpłatną pomoc prawną, psychologiczną, psychoterapeutyczną i materialną.
  • Sądy opiekuńcze – w sprawach opiekuńczych i alimentacyjnych.
  • Placówki ochrony zdrowia – np. gdy potrzebujesz uzyskać zaświadczenie lekarskie o doznanych obrażeniach.
  • Komisje rozwiązywania problemów alkoholowych – podejmując działania wobec osoby nadużywającej alkoholu.
  • Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej – w zakresie uzyskania pomocy prawnej.
Możesz zadzwonić do:
  • Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” tel. 800 12 00 02 (linia całodobowa i bezpłatna), dyżur prawny (22) 666 28 50.
  • Ogólnokrajowej Linii Pomocy Pokrzywdzonym tel. +48 222 309 900; przez całą dobę można anonimowo uzyskać informacje o możliwości uzyskania pomocy, szybką poradę psychologiczną i prawną, a także umówić się na spotkanie ze specjalistami w dowolnym miejscu na terenie Polski.
  • Policyjny telefon zaufania dla osób doznających przemocy domowej nr 800 120 226 (linia bezpłatna przy połączeniu z telefonów stacjonarnych, czynna codziennie w godzinach od 9:30 do 15:30, od godz. 15:30 do 9:30 włączony jest automat).
Lokalnie możesz szukać pomocy:
  • Centrum Usług Społecznych w Rokietnicy, ul Pocztowa 8, tel +48 61 814 53 41, e-mail: cus@cusrokietnica.pl, strona www BIP – Centrum Usług Społecznych w Rokietnicy (cusrokietnica.pl).
  • Komisariat Policji w Rokietnicy, ul Rolna 20, tel: 47 771 34 02.
  • Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Rokietnicy, ul.Golęcińska 1, tel 618145 341

Słowniczek pojęć oraz wyjaśnienie terminów ujętych w Standardach Ochrony Małoletnich Przedszkola Cztery Pory Roku:

  • Pracownikiem placówki jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub na podstawie umowy o świadczenie usług; to także wolontariusz, praktykant oraz stażysta.
  • Dzieckiem, małoletnim jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
  • Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentowania dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
  • Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinno-opiekuńczy.
  • Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
  • Instytucja – każda instytucja świadcząca usługi dzieciom lub działająca na rzecz dzieci.
  • Kierownictwo – osoba, organ lub podmiot, który w strukturze danej instytucji, zgodnie z obowiązującym prawem i/lub wewnętrznymi dokumentami, jest uprawniony do podejmowania decyzji o działaniach instytucji.
  • Osoba odpowiedzialna za politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony przez kierownictwo placówki członek personelu sprawujący nadzór nad realizacją polityki ochrony dzieciprzed krzywdzeniem w placówce.
  • Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

Standard I. POLITYKA

I.1.Polityka ochrony dzieci jasno i kompleksowo określa:

  • zasady bezpiecznej rekrutacji personelu Przedszkola Cztery Pory Roku,
  • sposób reagowania na przypadki podejrzenia, że małoletni doświadcza krzywdzenia,
  • zasady bezpiecznych relacji personel-dziecko (nauczyciele, pracownicy obsługi i pracownicy administracji przedszkola),
  • zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów,
  • zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci.

Standard II. POLITYKA

II.1 Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu Przedszkola Cztery Pory Roku:

  • Rekrutacja pracowników w placówce odbywa się według zasad, które obejmują ocenę przygotowania kandydatów do pracy z dziećmi- kwalifikacje i predyspozycje kandydatów oraz rekrutację pracowników obsługi i administracji zgodnie z kwalifikacjami. Placówka uzyskuje informacje z Krajowego Rejestru Karnego o pracownikach (gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa).
  • Rozpoczynając pracę w Przedszkolu wszyscy członkowie personelu, w tym wolontariusze oraz praktykanci, przechodzą szkolenie w zakresie ochrony dzieci obejmujące zapoznanie z obowiązującymi w placówce Standardami Ochrony Małoletnich.
  • Wszyscy pracownicy (nauczyciele, pracownicy obsługi i administracji przedszkola) obowiązkowo składają oświadczenia o niekaralności lub toczących się wobec nich postępowaniach karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego (w przypadkach, gdy prawo nie zezwala na pozyskanie informacji z KRK).
  • Wszyscy członkowie personelu placówki zostają przeszkoleni w zakresie rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci, w zakresie odpowiedzialności prawnej do podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia wystąpienia przemocy wobec dzieci, w zakresie procedury „Niebieskie Karty” oraz innych niezbędnych procedur bezpieczeństwa.

II.2 Sposób reagowania na przypadki podejrzenia, że małoletni doświadcza krzywdzenia:

  • Wszyscy pracownicy zobowiązani są do odbycia przeszkolenia dotyczącego rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci, w zakresie właściwym dla sprawowanych funkcji i stanowiska nauczyciela czy innego pracownika w placówce. W oparciu o tę wiedzę, doświadczenie i w ramach wykonywanych obowiązków zobowiązani są zwracać uwagę na czynniki ryzyka i objawy krzywdzenia dzieci. Każdy pracownik, który zauważy lub podejrzewa, że dziecko jest krzywdzone zobowiązany jest zareagować, a w sytuacji koniecznej udzielić pierwszej pomocy.
  • Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych dowiedziały się o krzywdzeniu dziecka lub mają inne informacje z tym związane zobowiązane są do zachowania tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

II.3 Zasady bezpiecznych relacji personel-dziecko (nauczyciele, pracownicy obsługi i pracownicy administracji
przedszkola):

  • Każdy pracownik przedszkola zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi oraz każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Każdy pracownik zobowiązany jest do działania w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji swojego zachowania.
  • Pracownicy zobowiązani są do troski o bezpieczeństwo małoletnich zgodnie ze swoimi kompetencjami oraz obowiązującym prawem.
  • Kodeks zachowań określa, jakie zachowania i praktyki są niedozwolone w pracy z dziećmi. Kontakt fizyczny z dzieckiem jest zjawiskiem nieuchronnym w pracy nauczyciela, wychowawcy, specjalisty.
  • Bezpośredni kontakt z dzieckiem oparty jest na poszanowaniu intymności i godności małoletniego.

Dopuszczalnym zachowaniam respektującym godność małoletniego jest:

  • poklepanie po ramionach lub plecach,
  • uścisk dłoni lub przybicie piątki,
  • dotykanie rąk, ramion czy barków, trzymanie za ręce w trakcie zabawy czy dla uspokojenia małoletniego
    w sytuacji wzburzenia emocjonalnego,
  • pomoc w wykonaniu czynności samoobsługowych oraz ćwiczeń,
  • trzymanie za ręce dzieci w czasie spaceru,
  • siadanie w pobliżu dzieci,
  • delikatne przytulenie dziecka jeżeli to ono wykazuje taką potrzebę np. w czasie płaczu.

Zawsze właściwym jest zapytanie dziecka o pozwolenie na taki rodzaj zachowania.

Zasady komunikacji z dzieckiem:

  • W komunikacji z małoletnimi należy zachować cierpliwość i szacunek.
  • Należy uważnie słuchać dzieci i udzielać im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji. Komunikując się z dzieckiem starać się, by twarz była na poziomie twarzy dziecka.
  • Należy zapewniać dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo z jakąś sytuacją, zachowaniem czy słowami, mogą o tym powiedzieć i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji lub pomocy.
  • Należy doceniać i szanować wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażować i traktować równo bez względu na ich płeć, ogólną sprawność (w tym intelektualną), status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
  • Podejmując decyzje dotyczące dziecka, należy informować o tym małoletniego i starać się brać pod uwagę jego oczekiwania, jeżeli jest to możliwe w danej sytuacji.
  • Należy szanować prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, należy wyjaśnić to małoletniemu najszybciej jak to możliwe.
  • Należy unikać zbędnego ryzyka ze strony czynników zewnętrznych. Pracując z dziećmi należy upewnić się, że sprzęt i wyposażenie są używane w sposób zgodny z przeznaczeniem, a otoczenie pracy jest bezpieczne.

Zachowania i praktyki, które są niedopuszczalne ze strony pracowników.

  • Nie wolno krzyczeć, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać małoletnich.
  • Nie wolno bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej małoletniego.
  • Nie wolno nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych.
    Niedozwolone są seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i
    pornograficznych bez względu na ich formę.
  • Nie wolno utrwalać wizerunku dziecka w celach prywatnych czy bez zgody opiekuna dziecka.
    Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci.
  • Nie wolno zapraszać dzieci do swojego prywatnego mieszkania/ domu.
  • Nie wolno proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak
    również używać ich w obecności dzieci.
  • Nie wolno podejmować kontaktu fizycznego z dzieckiem innego niż konieczny. Dotyczy to zwłaszcza
    pomagania dziecku w czynnościach samoobsługowych.
  • Nie wolno podejmować się okazywania form niechcianej czułości. Niedozwolone jest okazywanie
    czułości w miejscach wyizolowanych, np. łazienki, komentowanie rozwoju fizycznego małoletniego.
  • W każdej wyjątkowej sytuacji wynikającej ze stanu emocjonalnego, potrzeb fizjologicznych, choroby
    dziecka czy nieprzewidzianych wypadków należy poprosić o pomoc, obecność inną dorosłą osobę, jeżeli
    jest to możliwe.
  • Świadek jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub
    dzieci, zawsze informuje o tym osobę odpowiedzialną i postępuje zgodnie z obowiązującą procedurą
    interwencji przyjętą w Przedszkolu.

Wychowanek przedszkola ma prawo do:

  • akceptacji takim, jakim jest,
  • bezpiecznej zabawy,
  • wypoczynku, gdy jest zmęczony,
  • zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
  • spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje,
  • aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi,
  • aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymywania w tym pomocy,
  • zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
  • wypoczynku, jeśli jest zmęczony.

Zachowania, które są niedopuszczalne ze strony dzieci uczęszczających do przedszkola.

  • bicie, kopanie, szarpanie innych dzieci oraz pracowników Przedszkola,
  • wyśmiewanie,
  • nieokazywanie szacunku dzieciom lub pracownikom Przedszkola,
  • nieprzestrzeganie zasad kultury współżycia w odniesieniu do rówieśników, nauczycieli i innych pracowników Przedszkola,
  • zabieranie przedmiotów należących do innych,
  • rzucanie zabawkami, niszczenie mienia przedszkola.

Standard III. Procedury.

  • Procedury określające krok po kroku, jakie działania należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu, członków rodziny, rówieśników i osób obcych.
  • Zasady dysponowania przez przedszkole danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia) oraz zapewnienia do nich dostępu wszystkim pracownikom.
  • Zasady eksponowania informacji dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numerów bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.

III.1 Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą przemocy domowej.

  • Nauczyciel, który stwierdził, że dziecko może być ofiarą przemocy (zaobserwowane lub zgłoszone przez dziecko sytuacje: zaniedbywanie, powtarzające się poniżanie, upokarzanie, ośmieszanie, wciąganie dziecka w konflikt dorosłych, manipulowanie nim lub oznaki przemocy fizycznej np. siniaki, zadrapania) informuje o swoim podejrzeniu psychologa, wicedyrektora lub dyrektora placówki. Nauczyciel powinien sporządzić notatkę służbową i przekazać ją jednemu z wyżej wymienionych pracowników.
  • Jeżeli stan dziecka wskazuje na zagrożenie jego zdrowia lub życia, dyrektor, wicedyrektor lub psycholog wzywa pomoc medyczną (po wcześniejszym powiadomieniu rodziców lub opiekunów prawnych). Pomoc medyczną w uzasadnionych przypadkach może wezwać każdy pracownik przedszkola.
  • Psycholog, wicedyrektor lub inna wskazana przez nich osoba bada okoliczności sprawy np.
    przeprowadza rozmowę z poszkodowanym dzieckiem w ramach interwencji kryzysowej. Informuje ona
    również o zdarzeniu dyrektora, jeśli jest on nieobecny w placówce. Wicedyrektor lub dyrektor wzywa do
    przedszkola rodzica/prawnego opiekuna wg procedury „Niebieskie Karty”.
  • W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa dyrektor niezwłocznie powiadamia policję lub
    prokuraturę. Dyrektor powiadamia MOPS, a ten sąd Rodzinny i Nieletnich- w przypadku zaniedbywania
    dziecka, powtarzającego się poniżania, upokarzania, ośmieszania, wciągania dziecka w konflikty
    dorosłych, manipulowania nim oraz w przypadku widocznych oznak przemocy fizycznej.

III.2 Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że dziecko jest ofiarą przemocy ze strony
pracownika przedszkola.

  • Osoba podejrzewająca krzywdzenie dziecka przez pracownika przedszkola zgłasza problem psychologowi, wicedyrektorowi lub dyrektorowi placówki.
  • Psycholog lub wicedyrektor rozmawia z dzieckiem w celu zbadania sprawy. Dyrektor przeprowadza rozmowę z pracownikiem na temat podejrzenia krzywdzenia, mającą na celu przekazanie uwag, poznanie wersji zdarzeń. Jeżeli rozmowy z dzieckiem potwierdzą krzywdzenie dziecka, dyrektor lub osoba przez niego upoważniona zawiadamia o zdarzeniu rodziców/opiekunów prawnych wg procedury „Niebieskie karty”. Ze spotkania z rodzicami sporządza notatkę służbową.
  • Dyrektor przedszkola po potwierdzeniu informacji, podejmuje działania zmierzające do ukarania pracownika karą porządkową lub dyscyplinarną, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  • W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa, dyrektor niezwłocznie powiadamia policję lub prokuraturę.

III.3 Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia dziecka w przedszkolu przez rodzica lub innego
członka rodziny.

  • Osoba będąca świadkiem krzywdzenia dziecka przez rodzica lub dorosłego członka rodziny innego małoletniego zgłasza problem psychologowi, wicedyrektorowi lub dyrektorowi placówki. Specjaliści przeprowadzają rozmowę z wyżej wymienionymi osobami na temat zdarzenia: udzielają pouczenia i podają możliwe sposoby rozwiązania sytuacji.
  • O zdarzeniu, które zostało uznane za krzywdzenie dziecka oraz o rozmowie przeprowadzonej przez dyrektora, lub/i psychologa z rodzicem lub członkiem rodziny innego dziecka, który krzywdził dziecko, zostają powiadomieni rodzice/opiekunowie prawni.
  • Krzywdzonemu małoletniemu zostaje udzielone wsparcie psychologiczne.
  • W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa dyrektor niezwłocznie powiadamia policję lub
    prokuraturę na mocy art. 304 Kodeksu Postępowania Karnego.

III.4 Procedura postępowania w przypadku krzywdzenia małoletniego przez inne dzieci.

  • Obowiązkiem każdego pracownika przedszkola jest bezzwłoczna reakcja na akty agresji i przemocy oraz rozmowa z ofiarą i sprawcą przemocy, służąca wyjaśnieniu sytuacji. Dziecku będącemu ofiarą przemocy zapewnia się pomoc zgodnie z jego potrzebami. Jeżeli stan małoletniego będącego ofiarą krzywdzenia, wskazuje na zagrożenie jego zdrowia lub życia, dyrektor lub inny pracownik przedszkola wzywa pomoc medyczną, po wcześniejszym powiadomieniu rodziców lub opiekunów prawnych.
  • Jeżeli akty agresji i przemocy są incydentalne, psycholog lub pedagog specjalny przeprowadza rozmowę
    z krzywdzonym dzieckiem- ustala gdzie i kiedy doszło do zdarzenia, rozmawia także ze
    sprawcą/sprawcami oraz z ewentualnymi świadkami zdarzenia, by zapobiec kolejnym aktom agresji.
  • Z dziećmi, które były świadkami przemocy, psycholog lub pedagog specjalny omawia przebieg
    zdarzenia tak, by wskazać w rozmowie jak dziecko może sobie radzić w podobnych sytuacjach, jak
    powinno reagować na krzywdzenie i komu powinno zgłaszać, gdy do niego dochodzi.
  • Małoletniego będącego sprawcą przemocy obejmuje się stałą opieką i kontrolą wychowawcy lub/i
    psychologa. Nawiązuje się współpracę z rodzicami/opiekunami dziecka.
  • Jeżeli akt agresji/przemocy ma znamiona czynu karalnego stosowana jest procedura przewidziana przez
    prawo. Działania te monitoruje psycholog we współpracy z dyrektorem przedszkola i wychowawcą
    dziecka.
  • W przypadku, gdy sprawca agresji/przemocy jest nieznany, dyrektor, psycholog lub pedagog specjalny,
    po rozpoznaniu sprawy, informuje rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego małoletniego
    o możliwości zawiadomienia policji lub sam zawiadamia policję.

III.5 Procedura postępowania wobec dziecka z zaburzeniami zachowania, które zachowuje się
agresywnie w stosunku do innych lub do siebie.

  • Jeżeli w czasie zajęć małoletni zachowuje się agresywnie w stosunku do siebie lub innych, nauczyciel zostawia grupę pod opieką innego nauczyciela lub pracownika administracji i odprowadza dziecko do pedagoga specjalnego, psychologa lub nauczyciela, który może sprawować czasową opieką nad dzieckiem z zaburzeniami zachowania.
  • Psycholog/pedagog specjalny po zbadaniu okoliczności zdarzenia informuje dyrektora placówki (jeśli
    sytuacja tego wymaga).
  • Jeśli stan zdrowia dziecka lub dzieci wskazuje na zagrożenie zdrowia lub życia, dyrektor lub inny
    pracownik przedszkola wzywa pomoc medyczną (po wcześniejszym powiadomieniu rodziców lub
    opiekunów prawnych).
  • Psycholog lub pedagog specjalny przeprowadza rozmowę z poszkodowanym dzieckiem, ze sprawcą oraz
    świadkami zdarzenia.
  • W razie potrzeby psycholog lub pedagog specjalny zawiadamia i wzywa do przedszkola
    rodziców/opiekunów prawnych dziecka będącego sprawcą oraz dziecka poszkodowanego.
  • Jeśli rodzice/opiekunowie prawni wyrażą gotowość współpracy z przedszkolem, ustala się plan działania
    wobec dziecka będącego sprawcą. W razie potrzeby wobec dziecka poszkodowanego ustala się formy
    pomocy dostosowane do jego potrzeb, możliwości oraz obecnej sytuacji. W razie zagrożenia zdrowia lub
    życia dziecka lub innych osób w czasie ataku agresji dopuszcza się przytrzymanie, a nawet
    unieruchomienie małoletniego.

Standard IV. Monitorowanie

  • Dyrektor powołuje zespół odpowiedzialny za opracowanie raportu.
  • Przyjęta polityka ochrony dzieci jest weryfikowana przynajmniej raz w roku przez wskazany zespół,
    ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia
    bezpieczeństwa dzieci.
  • W ramach weryfikacji polityki osoba odpowiedzialna za koordynowanie Standardów Ochrony
    Małoletnich konsultuje się z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami prawnymi oraz, w miarę potrzeb,
    wykonuje badania ankietowe wśród nauczycieli, rodziców/opiekunów prawnych oraz małoletnich, a także koordynuje prace zespołu.
  • Opracowany przez zespół raport może służyć do modyfikacji procedur.
  • Za wdrażanie, realizację i nadzorowanie Standardów odpowiada Dyrektor Przedszkola Cztery Pory Roku
    mgr Justyna Konieczna.

Załączniki:

  1. Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony dzieci..
  2. Notatka służbowa
  3. Karta interwencji
  4. Monitoring standardów ochrony małoletnich w przedszkolu (ankieta dla pracownika)
  5. Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
  6. Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych
  7. Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci
Skip to content