Załącznik nr 3 do Statutu Przedszkola Cztery Pory Roku
Podstawa prawna
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r. poz.532):
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobów prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 225 ze zm.)
Cel procedury
Opis toku i zasad postępowania w celu zapewnienia prawidłowego udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom uczęszczającym do Przedszkola Cztery Pory Roku w Rokietnicy
- Koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w Przedszkolu jest zadaniem Dyrektora. Może on wyznaczyć inną osobę, której powierzy to zadanie.
- Pomoc psychologiczna w Przedszkolu udzielana jest z inicjatywy:
- Rodziców Dziecka,
- Dyrektora,
- Nauczycieli,
- specjalisty zatrudnionego w Przedszkolu,
- poradni specjalistycznej,
- pracownika socjalnego,
- asystenta rodziny,
- kuratora sądowego.
- Zadaniem Nauczycieli i specjalistów jest rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych Dzieci uczęszczających do Przedszkola, w tym ich zainteresowań i uzdolnień.
- Nauczyciele i specjaliści prowadzą obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości Dziecka do podjęcia nauki w szkole. Obserwację wstępną należy zakończyć do końca października, ocenę gotowości szkolnej do końca kwietnia, natomiast diagnozę końcową do połowy czerwca.
- W przypadku stwierdzenia, że Dziecko wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną Nauczyciele i specjaliści niezwłocznie udzielają pomocy w trakcie bieżącej pracy i informują Dyrektora Przedszkola.
- Jeśli pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana będzie z inicjatywy innych osób niż Nauczyciele i specjaliści zatrudnieni w Przedszkolu, Dyrektor informuje ich o potrzebie udzielania pomocy psychologiczno pedagogicznej Dziecku.
- Dyrektor Przedszkola planując udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracuje z Rodzicami, Nauczycielami oraz specjalistami prowadzącymi zajęcia z Dzieckiem oraz poradnią lub innymi osobami w zależności od potrzeb.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w Przedszkolu w trakcie bieżącej pracy z Dzieckiem
- oraz w formie: – zajęć rozwijających uzdolnienia – zajęć logopedycznych – porad i konsultacji
- W Przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana Rodzicom Dzieci i Nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- W przypadku stwierdzenia, że konieczne jest objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną, Dyrektor ustala formę udzielania pomocy, okres jej udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne
- O potrzebie objęcia Dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną, formach, okresie udzielenia pomocy oraz wymiarze godzin informuje się Rodziców Dziecka.
- Rodzice wyrażają pisemną zgodę na udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej Dziecku.
- Osoby udzielające pomocy psychologiczno-pedagogicznej planują pracę z dziećmi poprzez opracowanie programu pracy indywidualnej lub grupowej. 15. Nauczyciele udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom o obniżonej sprawności manualnej, z zaburzeniami percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Pracują również indywidualnie, w ramach swoich kompetencji z Dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych, objętymi pomocą specjalistów, we współpracy z tymi specjalistami.
- Specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej treść realizowanych zajęć wpisują do dziennika zajęć specjalistycznych.
- Dzieciom, dla których opracowano plan działań wspierających, pomoc psychologiczno pedagogiczna może być udzielana na podstawie tych planów do końca okresu, na jaki został opracowany.
- Przedszkole podejmuje działania wspierające Rodziców Dziecka oraz współdziała z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia Nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny i Dzieci.
- Nauczyciele i specjaliści udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej, dokonują oceny postępów Dziecka w odniesieniu do prowadzonych zajęć oraz formułują wnioski do dalszej pracy przynajmniej dwa razy w roku szkolnym.
- Udzielona w Przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest pisemnie dokumentowana.